مهاجم متواضع ومدرب مش بيكمل شهر.. حرب تصريحات بين كوكا وميدو

شهدت الساعات الأخيرة، حرب تصريحات بين اللاعب أحمد حسن كوكا المحترف المصري في صفوف فريق قونيا سبور التركي، وبين أحمد حسام ميدو لاعب الزمالك والكثير من الأندية الأوروبية، على موقع تواصل الاجتماعي تويتر، حيث تبادلا الانتقادات الأمر الذي وصل إلى النقد الصارخ وتصدرا موقع تويتر.

بداية الأزمة بين كوكا وميدو

بدأت الأزمة بين اللاعب كوكا وميدو الإعلامي والمدرب الفني السابق، عندما علق الأخير على تغريدة لناشط على تويتر قال فيها:” في الحقيقة أحمد حسن كوكا عامل مسيرة احترافية مميزة جدًا.. النهاردة أحرز هدفه ال٩٩ في الملاعب الأوروبية وهو ثاني الهدافين من المصريين المحترفين في الخارج بعد محمد صلاح والثالث من حيث عدد البطولات بعد محمد النني وصلاح وأرقام تانية كثيرة مميزة .. كل التحية لمسيرته”.

وعلق ميدو على صاحب التغريدة بأن كوكا مهاجم متواضع لا يصلح للمتسوى الدولي، مضيفا أن “مهاجم متواضع لا يصلح للمستوى الدولي حتى ولو أحرز ١٠٠٠ هدف”.

كوكا يرد على ميدو

ورد أحمد حسن كوكا لاعب فريق قونيا سبور التركي على انتقاد ميدو من خلال عدة تغريدات على تويتر جاء فيها: ” مهاجم متواضع؟ أولا هو أنت أصلا مين طلب رأيك؟ ثانيا أنت مبطل كورة وأنت عندك ٢٩ سنة وكل الناس عارفه ليه ثالثا لو رقم الأهداف اللي أنا جايبه شايفه قليل ماجبتوش أنت ليه? مع إن اللي بيلعب في نادي أكبر فرصه بتكون أكتر في التسجيل.. رابعا حاولت تبقي مدرب ومبتكملش شهر في أي نادي”.

يذكر أن المدرب البرتغالي كارلوس كيروش المدرب الوطني لمنتخب مصر أعلن عن القائمة التي تشارك في بطولة الأمم الإفريقية التي ستنطلق بعد أيام في الكاميرون وتم استبعاد عدد من اللاعبين على رأسهم أحمد حسن كوكا.

مهاجم متواضع؟ اولا هو انت اصلا مين طلب رأيك؟ ثانيا انت مبطل كوره وانت عندك ٢٩ سنه و كل الناس عارفه ليه.
ثالثا لو رقم الاهداف الي انا جايبه شايفه قليل ماجبتوش انت ليه?
مع ان الي بيلعب في نادي اكبر فرصه بتكون اكتر في التسجيل.
رابعا حاولت تبقي مدرب و مبتكملش شهر في اي نادي

تواصل حرب التصريحات بين كوكا وميدو

ولم يتوقف حرب التصريحات بين كوكا وبين ميدو حيث واصل الطرفان الهجوم  حيث كتب كوكا في تغريدة جديدة ”
و انا عارف ان اكبر غلط اني ارد عليك وانت فاضي و عندك برنامج تتكلم فيه كل يوم بس انا برده مش هيهدني كلامك و هفضل في طريقي ، مركز في مستقبلي و مش عايز حاجه من الناس بعد مبطل كوره و بعد لما اموت غير السيرة الحلوة”.

ولم يسكت ميدو على هذه التصريحات حيث كتب في عدة تغريدات ” سيرة حلوه ازاي وانت مابتعرفش تلعب مفيش حد هيجيب سيرتك لا بالحلو ولا بالوحش،عمري ماروحت المنتخب علشان مناسب حد مهم..انت عارف كويس انت كنت بتروح المنتخب لسه..رد في الملعب حاول تروح المنتخب..انت لاعيب تعبان وكل مؤهلاتك نسبك وانت عارف كويس،
عمري ما لعبت في دوريات الالاضيش اللي انت بتلعب فيها..يا اهبل مصر كلها بتقول انك لاعيب على ماتفرج مش انا بس وتاني انت عارف كويس انت كنت بتروح المنتخب ليه”.